Kinderraad

shutterstock_123964912

Elk jaar opnieuw wordt uit elke groep op school een kind gekozen dat deelneemt aan de kinderraad. De kinderraad komt een keer in de zes weken bij elkaar onder begeleiding van een leerkracht. Ze bespreken dan allerlei dingen die voor de kinderen van belang zijn. Alle leerlingen van school kunnen hun ideeƫn en wensen kwijt bij de kinderraad.

Enkele voorbeelden van onderwerpen die in de kinderraad aan de orde zijn geweest zijn:

• de wens van meisjes uit de bovenbouw om een spiegel te plaatsen in het toilet
  • extra sport- en spelmogelijkheden op het schoolplein.

De kinderraad is een andere manier om in aanraking te komen met verantwoordelijkheid. Kinderen discussiƫren over de voorstellen, wegen argumenten tegen elkaar af en kunnen tot de ontdekking komen dat niet alles wat ze willen ook mogelijk is. De besluiten uit de kinderraad koppelen de leden vervolgens terug in de groep.