Kernkwaliteiten jenaplanonderwijs

shutterstock_119721871 gespiegeld

Het jenaplanonderwijs ervan uit dat elk mens uniek is en het recht heeft om een eigen identiteit te ontwikkelen. Daar zijn relaties bij nodig: de relatie met jezelf, met anderen en met de wereld. Daarom zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een stamgroep. Zo leren ze van elkaar en leren ze voor elkaar te zorgen. Iedere dag is er tijd voor gesprek, spel, wereldoriƫntatie, werk en viering.

Om het belang van deze relaties in het jenaplanonderwijs te borgen, zijn twaalf kernkwaliteiten benoemd. Wij hebben de leeromgeving zo ingericht, dat deze kwaliteiten ook worden gerealiseerd.

Relatie van het kind met zichzelf

  • Kinderen leren kwaliteiten en uitdagingen zelf te benoemen en in te zetten, zodat dat zij zich competent kunnen voelen.
  • Kinderen leren zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor wat zij willen en moeten leren, wanneer zij uitleg nodig hebben en hoe zij een plan moeten maken.
  • Kinderen worden beoordeeld op de eigen vooruitgang in ontwikkeling.
  • Kinderen leren te reflecteren op hun ontwikkeling en daarover met anderen in gesprek te gaan.

Relatie van het kind met anderen en het andere

  • Kinderen ontwikkelen zich in een stamgroep met kinderen van verschillende leeftijden.
  • Kinderen leren samenwerken, hulp geven en ontvangen met andere kinderen en daarover van gedachten te wisselen.
  • Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en mee te beslissen over het harmonieus samenleven in de stamgroep en school, zodat iedereen tot zijn recht komt en zich prettig voelt.

Relatie van het kind met de wereld

  • Kinderen leren dat wat ze doen relevant is en leren in levensechte situaties.
  • Kinderen leren zorg te dragen voor de omgeving.
  • Kinderen passen binnen wereldoriĆ«ntatie de inhoud van het schoolaanbod toe om de wereld te leren kennen.
  • Kinderen leren spelend, werkend, sprekend en vierend volgens een ritmische dagelijkse planning.
  • Kinderen leren initiatieven te nemen vanuit hun eigen interesses en vragen.

Ruimte voor het kind

In het dagelijks onderwijs is er alle ruimte voor het kind, dat centraal staat in het lesprogramma.

Kennismaken en aanmelden

U bent van harte welkom voor een kennismaking en rondleiding!

Samen met ouders

Op ZuiderKroon hebben we het onderwijs georganiseerd vanuit de driehoek kind-school-ouder, waarbij het kind centraal staat.